12 oktober *förkylningar och skit*

Hej allesammans! Får väl försöka sno ihop ett litet blogginlägg så här mitt i natta. Men det är ju min tid på dygnet. Tidigt på morgonen känns det som att jag ligger mellan koma och döden. Det brukar ta ungefär en halvtimma innan jag lyckats orientera mig ut i köket för att slänga igång kaffebryggaren. Så nattjobb passar mig perfekt. Jag tror ärligt talat inte att jag skulle fixa en dagtjänst, men sådant kan ju ändras för all del.
 
Det har blivit en del trevligheter sedan sist. Bl.a träffade jag gamla kollegor och vi käkade ihop och fick i oss en massa go vuxendricka. Vi fick smaka på den norska kulturen hos Irene då vi åt Lapskaus, supergott! Sedan smakade vi på Vianvang som är någon slags kryddad sprit. Riktigt gott. Igårkväll hade vi pappakväll. Ett gäng trevliga pappor är vi som samlas och hitta på roliga saker (anordnas av eldsjälar i SvK), favoritsysslan är väl att äta go mat och prata lite skit tänker jag :-) Denna gång var jag tvungen att sticka tidigare eftersom jag skulle till jobbet. Vi brukar avsluta med andakt så jag får väl ta sinnesrobönen för mig själv i slutet av detta inlägg.
 
Nu är det förkylningstider, influensa och strax kommer en våg av vinterkräksjuka, var så säkra! Jag tycker att vi nyss hade en influensavåg i samband med skolstarten men nu kommer det visst tillbaka. Jag och familjen har klarat oss än så länge, peppar, peppar, ta i trä *knackar mig själv i skallen*. Men man vågar väl inte yttra sig för då smäller det till och man blir liggande som om man vore överkörd av en ringvält! Men som tur är finns ju fina huskurer och dem ska man använda. Mitt bästa tips mot förkylningar och influensa är en dryck/dekokt som jag lagar till och häller i mig när jag känner att det är en baciller på frammarsch i truten och borti svalget. Det är inte så avancerat; man kokar vatten, slänger i en sked honung, river ner lite ingefära (går bra med malen ingefära från kryddhyllan också), sen brukar jag lägga i ett blad från hälsoträdet, alltså det är en krukväxt vars egentliga namn är rosengeranium. Nej, du behöver inte lära dig namnet, men den har många namn faktiskt. Kan ju dra några bara för att det är skoj; Doftgeraniumdoktor Westlunds hälsoblommafattigmansparfymfattigstu'fesknektafeskärringgottluktbladsträd … Välj det namn som passar dig :-D. Nej, nu tappar jag snart tråden, det var ju huskurer jag skulle skriva om. Nåväl, denna dryck brukar jag dricka flera gånger per dag när det är förkylningar i omlopp. Tycker du att den smakar eld och sura galoscher? Bra! Då är blandningen perfekt. Det är ju som bekant så att ont skall ont fördriva. Hur underviker man magsjuka då? Denna horribla och djävulska sjuka som aldrig tycks ta slut... När jag misstänker att jag kan ha kommit i kontakt med magsjuka så brukar jag fasta. För jag inbillar mig att det är via maten smittan kommer ner i magen. Använd ytdesinfektion och handsprit i massor (nej, inte dricka) ... men kanske lätt för mig att säga som inte kan komma ihåg när jag hade magsjuka senast. Vissa tycks vara mer mottagliga och andra har tydligen någon medfödd motståndskraft. Men funkar verkligen huskurer? Eller är det bara placeboeffekt? Jag skiter i vilket, för det är det upplevda resultatet som räknas.
 
Nu kör vi sinnesrobönen ...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0