2 oktober 2018 *Härliga oktober*

Nu är härliga oktober här och alla fina färger börjar att bryta fram i naturen. Man kan njuta av det när solen skiner, kanske inte så roligt när det är regn och rusk. Det skymmer allt snabbare om kvällarna och man har all anledning att bara sitta inne, tända lite ljus och kanske läsa någon rolig bok för barnen eller varför inte slänga på en film? Min favoritårstid är hösten! Fast när det är vår, då är det min favorit. Ja, min favoritårstid är alltid den aktuella årstiden. Bra va? Kan det vara det som kallas att leva i nuet? Wow, inte dåligt för jag brukar nog inte vara så bra på all leva i nuet... Men ja, man ska väl inte kunna allt heller?

 

60 saftiga sidor att läsa från Socialstyrelsen angående ”kunskapsstöd” för oss som arbetar inom LLS-verksamhet med personer med sk ”utmamande beteende”. Sug på den ett tag! Det är precis detta vi fått i läxa tills på söndag. Att sitta och läsa sida upp och sidan ner är inte riktigt min grej och det har föga betydelse att det är superintressant. Efter några sidor så går det bara inte. Ögonen går i kors och det känns som att någon tappat en hel skottkärra med finkornigt grus i ögonen. Det blir för mycket så jag måste dela upp detta på många dagar. Jag har plöjt igenom ungefär hälften och hoppas väl på att något av det har fastnat.

 

Folk brukar undra hur jag hinner med allt. Jag jobbar heltid, pluggar halvtid, har fyra småbarn som alla är under fem år med allt vad det innebär... Vill ni veta hemligheten? Jag hinner faktiskt inte med allt som jag vill göra. Jag har fått göra avkall på många saker, men plugga ska jag ju inte göra livet ut. Gymmet är ett exempel på en sådan sak jag har fått lägga åt sidan. Jag får helt enkelt nöja mig med vardagsmotion. Man får sätta två ungar på varsin cykel och slänga resten i vagnen sen promenera till affären, biblioteket, kyrkan eller vad det nu månne vara. Det var faktiskt en gubbe en gång på TV som sa att vardagsmotion är bättre än inget, så det så! Det gäller att prioritera; det är inte ovanligt att det står lite disk framme eller att golvet inte blivit sopat. Min älskade hustru gör ett hästjobb som nu är mammaledig (varför heter det så?) och tar hand om barnen när jag pluggar eller jobbar. Hade det inte varit för henne så hade jag varken kunnat plugga eller arbeta på min nuvarande arbetsplats. Då hade jag fått söka något annat jobb med kontorstider. Ja, min fru är verkligen en superwoman! Hon tar med lätthet alla fyra barnen med sig till Ge-kås, Ikea eller A6 utan att ens sucka. ”Vadå, det är ju bara barn, vad är det som är så jobbigt?” Ni hör ju själva... Det är inte ens lönt att försöka att förstå henne. Förrutom att ta hand om barnen medan jag jobbar så är min fru medlem i kör, hon ägnar sig åt ideellt arbete, är gympaledare i ”Bamsegympan”, hon handarbetar, är återförsäljare på Oriflame och mycket mer... This woman is beyond words!

 

Nu har jag precis kommit hem från min kör. Jag brukar börja med orgellektion lite innan kören och sen får vi sjunga tills vi blir torra i truten. Det är i kören jag hämtar min energi. Att sjunga frigör sinnet på något sätt. Man känner sig typ sådär härligt utmattad efteråt, ungefär som när man kört ett gympass, Musik är balsam för själen! Jag tror många är benägna att hålla med.

//The Damned

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0