27 oktober 2018 *Födelsedagsbarn*

Oktober månad lider mot sitt slut och den härliga brittsommaren tycks vara över. Det har blivit allt kallare och den första snön har idag kommit, men under dagen också hunnit smälta bort. Nu har vi novermber kvar innan första advent. Denna månad, tillsammans med februari är de mest gråa, regniga, småkalla, mörka, ruskiga och tråkiga månaderna på året, om man nu måste rangorda dem efter just de egenskaperna. Men då finns möjligheten att arbeta inomhus med lite vad man tycker. Kanske har någon köpt de första (eller sista) julklapparna och kan börja slå in dem? Eller varför inte sätta en sats julglögg? Min hustru brukar sitta och sticka för glatta livet.



Vår älsta grabb har precis fyllt 5 år och det har verkligen varit stort för honom. Han har verkligen tagit sig an sin roll som 5-åring på stort allvar. Jag kan uppleva det som så att bara över en natt har han mognat, vuxit som människa och verkligen visat att han är ett år äldre. Han är observant och ser saker i sin omgivning som en annan aldrig hade lagt märke till. Han fick bland annat smålego i present och kunde, med lätt stöd från en vuxen, enkelt bygga ihop en skogsmaskin. Inga problem för honom att läsa ritningar. Jag undrar om jag var så smart när jag var fem år? Hmm... På dagis hade han på samlingen ingående berättat om sin födelsdag och om hur storslagen födelsedagsmorgonen hade varit. Han hade tydligen fått så många presenter av oss att han hade glömt att öppna vissa av dem innan han var tvungen att ge sig åsatd till dagis. I själva verket var det inte alls så märkvärdigt. Han hade fått en (1) present och en alldeles vanlig frukost. Men han upplevde det hela mycket större och den upplevelsen vill vi inte ta ifrån honom. Tacksam kille det där :-) Efter dagis bar det iväg till Max i Värnamo enligt födelsedagsbarnets önskemål. Emma passade på att lämna sina skor hos skomakaren.



Jag brukar safta och sylta massa i dessa tider (hösten), men det har varit dåligt med det i år. Har väl inte riktigt haft tid. Inte ens plockat någon svamp eller några bär, men nu känns det liksom lite för sent för det. Vi har däremot ett äppelträd på tomten som har levererat massor av frukt, så det har blivit äppelpaj, äppelmos och äppelkräm. Ville göra rönnbärsgelé också, men jag får aldrig den skiten till att stelna så det fick vara. Kan göra rönnbärsvin istället, det ska bara vara flytande och någorlunda starkt sen är det bra. Fast om jag sätter igång med det nu så kan jag kanske buteljera det efter jul och sen måste det stå och dra ett par månader innan man kan avnjuta det goda vinet. Så får det kanske bli, så har jag något att se fram emot till nästa sommar. Oj, det lät avlägset...



Allhelgonahelgen är snart här och det är en jobbig tid för många, saknaden av dem som lämnat oss gör sig påmind, en icke desto mindre högtidlig helg när alla ljus brinner på kyrkogården. Jag tror ändå att det kan vara bra att stanna upp och reflektera över livet en stund, prata om minnen, gråta tillsammans, skratta tillsammans, försöka värdesätta det som är gott i livet. Kanske är lättare sagt än gjort. Nu i allhelgonatid har jag fått den stora äran att spela orgel i Villstad kyrka och nervositeten kommer säkert som ett brev på posten (Nej, inte PostNord såklart). Var uppe och övade idag och det var superkul.

 

 Simons nya skogsmaskin som han byggt typ själv



Nej, nu är det dags att avrunda. Ha en fin kväll allesammans!

 

// The Damned




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0