10 april 2019 *Tandställning*

Sitter just nu i ensamheten och glor lite halvt på TV. Gumman är iväg på mamma-kväll och barnen har gått och lagt sig. Jag känner att jag strax är redo för bingen jag också, så jag kryper nog ner och läser lite. Är ju en dag i morgon också.

 

Jaha, då har man skaffat tandställning också (igår). Om jag tänker tillbaka ett år, så hade jag inte den minsta tanke på att skaffa mig något sådant. Visst att jag har sneda tänder, men det kan jag leva med utan problem. Men så i höstas när jag var hos tandläkaren så fågade hon mig om jag någonsin blivit erbjuden tandställning. Jag svarade henne att jag blev erbjuden först när jag passerat gränsen då jag själv måste betala och därför tackade jag nej. Däremot frågade jag själv efter tandställning när jag var 16 år, varpå jag fick ett bestämt nej av tandläkaren, som minsann tyckte att något sådant inte var nödvändigt. Detta trots att jag fått höra sedan jag var liten hur trångställt det är bland tänderna. Men som 16-åring så tjatar man inte om att få tandställning precis, utan det är snarare så att man drar en lättnads suck över att tandläkaren bedömer att man inte behöver genomgå någon sådan behandling. Nåväl, anledningen till att tandläkaren frågade mig om tandställning nu i höstas var att hon bedömde att min dåliga tandhälsa beror just på alla sneda tänder. Jag har haft många hål genom åren. Hon bad mig fundera över detta och sedan återkomma. Efter någon dag kontaktade jag tandläkaren igen och valde att göra en kostnadsfri undersökning på odontologiska kliniken i Värnamo till vilken jag blev remitterad. Hos odontologen fick jag göra avgjutning av tänderna och fick veta priset. Därefter fick jag en månad på mig att välja om jag ville påbörja själva behandlingen eller avböja. Jag valde att tacka ja till detta i hopp om att förbättra tandhälsan. Så vad går detta kalaset på? Allt som allt kommer det att kosta mig drygt 30.000kr. ”Är du helt sjuk i huvudet?” är det väl någon som tänker vid det här laget. Men när man får laga hål efter hål i munnen och det finns en behandling som kan minska risken för ohälsa så ser jag ändå detta som en investering. Och jo jag har skött om mina tänder efter konstens alla regler men tandhygienisten förstod, när hon betraktade min vanskapta trut, att det måste vara omöjligt att hålla rent mellan alla tänder som pekar både hit och dit. Det är alltså inte fåfänga som fått mig att göra detta. Men självklart ser jag det kosmetiska resultatet som en bonus!

 

Inte nog med detta så har jag i dagarna övergått till ketogen kosthållning (LCHF). Jag har ett envist eksem, stort som en 5-krona, på ena knät som jag har haft i flera år nu. Jag ska se om jag kan kostbehandla bort detta kliande elände. Jag har läst om andra som har lyckats så vi får se hur det går. Det blir mycket kött, sallad, fett och annat gott och det passar mig perfekt. Bröd, pasta, potatis, sötsakter, frukt och andra kolhydratrika livsmedel pockas bort. Frukten saknar jag mest, men planerar att kunna äta det undantagsvis framöver. Man behöver absolut inte späka sig med denna kosthållning, det goaste i matväg får man ju njuta av. Mmm... kött!

 

//The Damned


Kommentarer
Postat av: Josefine

Någon gång då och då kanske du kan ta en grön banan? Och bär är väl "tillåtet" har jag för mig. Och ju mindre söt frukt desto mer ok?

Svar: Ja, det är ok ☺️ ibland tar jag en frukt 🍏🍓🍇
The Damned

2019-04-11 @ 22:10:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0