23 februari *Tolv korta bokrecensioner*

Nu är det dags att skriva några rader i denna blogg innan den helt gror igen. Det har varit väldigt mycket att göra på sistone i och med att jag har haft praktik. Det har inneburit att jag måste arbeta dagtid och ha ett måndag-fredag-jobb vilket jag inte är van vid. Fredagarna har jag valt att göra till mina teori-dagar så då har jag arbetat med min LIA-rapport och de gånger jag haft möjlighet har jag åkt in till jobbet och arbetat vid datorn. Är man hemma blir det lätt att man ser saker i hemmet som måste göras och då försummas lätt arbetet med rapporten. Nu är jag i princip färdig med mitt arbete och det känns så skönt!

Jag har haft fem fantastiska veckor på min praktikplats på en daglig verksamhet i Gislaved där jag fått arbeta med PFA hela tiden. Dessutom har jag fått möjlighet att följa med på utflyttad verksamhet på en ridskola och följa med ”skogsgruppen” ut på äventyr. På ridskolan fick vi mocks skit, köra ut hö osv. Med skogsgruppen åkte vi runt och samlade ihop skräp från olika verksamheter och slängde på tippen. Jag har fått en inspirationsdag på en annan daglig verksamhet där jag fick massa idéer att ta med mig till min ordinarie arbetsplats. Nästa vecka gör jag min sista vecka på praktiken och då ska jag gå bredvid en arbetsplatskonsulent (jag tror det heter så?). Det ska bli spännande. Veckan därefter (v.10) har vi utbildningsvecka då jag får vara med och stödja kursdeltagare genom PFA både i teorin och praktiken, på samma sätt som i höstas. Ska bli spännande. När utbildningsveckan är över återgår allt till det normala, åtminstonne i viss mån.

Jag är alltjämt ganska passiv på Facebook men jag har ju som sagt haft annat att göra. Sedan en dryg månad tillbaka har jag plöjt igenom tolv böcker! Jag som inte är någon bokmal. Men det är inte allt jag hunnit med att göra: Jag har promenerat raskt en timma om dagen (om inte det varit alltför regnigt förståss). Se, vad man hinner med om man skiter i sociala medier! Jag tänkte att jag skulle ge en kort recension av varje bok jag läst också strax.

På tal om sociala medier så har jag planerat att ägna årets fasta åt att helt inaktivera mitt konto på Facebook under hela fastan (40 dagar) med start på onsdag, då blir det heller inga blogginlägg under tiden. Det blir en riktigt digital detox så att man får rensa hjärnan. Fast redan nu använder jag näpperligen några sociala medier och det är jag glad för! Det blir tid för annat, t.ex sjunga, vilet jag gjorde i onsdag på andrum. Trodde knappt jag skulle hinna med det också mitt i allt, men det gick bra och det gav mig väldigt mycket energi. Jag fick sjunga en fin liten sång som heter ”I din hand” och den mer välkända sången ”Halleluja”.

Imorgon ska jag färdigställa en delrapport av vår studiegrupp och skicka in och det blir den sista delrapporten innan det är dags att skicka in hela (den individuella) rapporten. Sen väntar examinationsuppgift såsmåningom. Okej här kommer några korta bokrecensioner:

Omgiven av idioter – Thomas Erikson

Handra inte så mycket om idioter utan hur vi kan överbrygga problem med vårt sätt att kommunicera. Författaren delar upp olika personligheter i färger som bygger på DISA-modellen; Röd, gul, grön och blå. Det är lite lättare att förstå sig på personer man tidigare inte begripit sig på efter att ha läst denna bok.

Omgiven av psyopater – Thomas Erikson

Samma författare som beskriver hur en psykopat fungerar och hur han eller hon på ett extremt manipulativt sätt lyckas att bryta ner i stort sett vem som helt och hur han kan förleda hur många människor som helst (se bara på Hitler exempelvis som förledde ett helt land). En ganska skrämmande bok! Psykopater är inte som psykopater ofta framställs på film, nej de är lömskare än så. Men man får också lära sig hur man känner igen en psykopat och hur man skyddar sig.

Hjärnstark – Anders Hansen

Denna bok skildrar kopplingen mellan fysisk motion och hjärnans hälsa. Genom att träna/röra sig regelbundet och få upp flåset kan man förbättra en rad olika funktioner i hjärnan däribland samtliga kognitiva funktioner. Dessutom kan man få degenerativa processer att gå i regress.

Skärmhjärna – Anders Hansen

Handlar om vårt skadliga skärmanvändande och att TV:ns och datorns öknamn ”dumburk” är ett välförtjänt namn då vår hjärna blir, till skillnad mot motion, sämre i sina funktioner. Den sociala kompetensen får en hämmad utvecklig och tro inte att man är social i sociala medier, tvärtom! När till och med utvecklarna av oliak sociala medier är förfärade över vad de ställt till med är det nog dags att dra öronen åt sig! Mycket läsvärd bok!

Dags för en digital detox – Orage

Ja, den handlar i princip om samma sak som föregående bok.

Fingertoppskänsla – Henrik Fexeus

Fexeus som också är mentalist lär oss hur man blir en jäkel på social kompetens och att kommunicera. Det handlar mycket om kroppsspråk, tonfall, ögonkontakt osv. Författaren använder ett lätt språk och lyckas även att bidra med lite skratt då och då.

Konsten att läsa tankar – Henrik Fexeus

Hur du medvetandegör ditt eget och andras icke-verbala språk och får lättare att förstå hur och vad andra tänker och därigenom får dem att göra och tycka som du vill utan att de ens vet om det. Nej, det handlar inte om att manipulera folk, bara vägleda! Praktiska tips genom hela boken.

Alla får ligga – Henrik Fexeus

Glöm alla torra raggningsrepliker som alla redan kan. I denna bok får man, likt i ”Fingertoppskänsla”, lära sig att kommunicera på ett sätt som får din dejt att falla pladask. Man får också lära sig att tolka tecken som tyder på intresse osv. Lockar till skratt också.

Finns Gud? - Stephen Hawking

Här får vi följa med på en resa genom universums storhet och kvantfysikens värld i jakten på svaret om Guds existens. Hawkins tar oss även med in i svarta hål och utanför ramarna för tid och rum. Komplext men icke förty intressant! E=mc2

Den oändliga hjärnan – Jo Boaler

En bok om hjärnans plastisitet och om hur den är mer föränderlig än man tidigare trott. Boaler menar att inlärning ska ske på ett kreativt och mångdimentionerat sätt och använder mattematik som illustrerande ämne. Många som tror att matte inte är deras grej har helt enkelt inte fått rätt undervisning. Alla kan om man ges rätt förutsättning! Ska du bli lärare? Läs då denna bok!

Ett sötare blod – Ann Fernholm

En författare som bekräftar det jag redan visste om socker och dess koppling till en myriad av olika sjukdomar och tillstånd som exempelvis cancer, diabetes, stroke, altzheimers, atros, infektioner, acne, eksem, för tidigt åldrande, hormonstörningar och massa mer skit. Socker är lika farligt som att röka!

Sockerbomben – Bitten Jonsson & Pia Nordström

Handlar också om sockrets skadliga inverkan på vår kropp och hälsa. Det dolda socket som finns i allt möjligt, om livsmedelsindustrins medvetenhet om vår svaghet för just socker i syfte att tjäna pengar. Andra halvan av boken handlar om beroendesjukdomar där socker tenderar att bana väg för vilket beroende som helst. Extremt viktig bok!

Det var samtliga böcker jag tryckt i mig senaste tiden! Som ni märker är jag inte mycket för skönlitteratur utan vill helst ha facklittratur. När jag återgår till mitt vanliga nattjobb kommer jag att plöja ännu mer böcker om jag bara hittar rätt sort. Dessutom ska jag skaffa gymkort! Hur fan hinner den där galningen Per med allt? Jag måste medge att jag för en tid sedan kände mig lite stressad över allt jag hade framför mig med praktik, rapporter, sångframträdande, utbildningsvecka, examination osv samtidigt som man har fru, fyra småbarn och ett hushåll som ska ha sin beskärda del. Men nu har jag tagit mig igenom mycket och det har gått jättebra utan stress och press. Självklart har vissa saker fått stå tillbaka. Jag har exempelvis inte varit med i kören på ett par veckor och kanske inte hunnit med att träffa vänner i samma utsträcknng, men allt går an när man vet att det är mycket att göra blott under en begränsad tid. Gymkortet ser jag som en investering och på gymmet ska jag inte hänga var dag, utan kanske tre gånger i veckan och först efter vecka 10 när det lugnar sig lite. Leva i nuet är inte lätt, men ibland är det en förutsättning för att överleva!

Ha det bäst allesammans!

//The Damned