5 januari 2020 *God fortsättning på det nya året*

 
Då ver det nya året här och det kom med "storm" som alltid. Tja, det kanske inte stormade så jättemycket men det blåste ganska kraftigt den första dagen anno 2020 och när jag blickar tillbaka på vad jag skrivit tidigare (kanske inte på denna blogg) så har det tydligen varit ganska vanligt med kraftiga vindbyar just den 1 januari av någon anledning. Runtom i landet har det emellertid varit stormigt nu i dagarna. Vet inte vad det kan bero på faktiskt.
 
Nu har jag arbetat hela denna helgen och ser fram emot lite ledighet med familjen ett par dagar. För min del flyter denna månad på ungeär som vanligt, dock med lite andra rutiner än vanligt som jag återkommer med. Min praktik sätter snart igång, närmare bestämt vecka fyra och då ska jag vara på en annan arbetsplats i sex veckor. Det kommer att bli spännande onekligen men samtidigt nervöst då jag inte vet vad som förväntas av mig. Det enda jag vet är att vi ska göra någon typ av uppgift kopplat till praktiken där vi ska försöka identifiera ett förbättringsområde som vi, tillsammans med handledaren, ska ta oss an. Direkt efter praktiken kör vi igång med utbildningsvecka på jobbet där vi fortsätter med att implementera PFA i kommunen. Det kommer att vara sju riktigt mastiga veckor för mig med tidiga morgonar vilket jag inte alls är van vid och jag kommer med stor sannolikhet att sakna mina nattrutiner. Men jag får bida blott en liten tid sedan återgår allt till det normala. Men jag får inte luta mig tillbaka helt för då ska man väl antagligen arbeta med examinationsuppgiften, för detta är nämligen den sista terminen i plugget sedan kan jag titulera mig som stödpedagog! Det ska bli skönt när det är över för jag kan inte förneka att det varit ganska tufft stundtals, men samtidigt roligt.
 
Dokumentation och kvalitetssäkring står på studiemenyn
 
Det känns skönt att ha plockat bort Instagram och Snapchat ur livet för det har som sagt stulit både tid och energi. Facebook har jag kvar men jag har valt att hålla mig borta så mycket som möjligt med hjälp av diverse strategier. Det är ju som en drog och jag kan inte redogöra gör den psykologiska process som sker i samband med det tämligen meningslösa scrollandet på sociala medier, som driver människan att frekvent återkomma till Facebook eller vad det nu må vara. De som utformar sociala medier har säkert svaret, de vet förmodligen mer om hur min hjärna funka än jag själv. Men istället för att scrolla på Facebook kan man hitta på annat. Jag fick t.ex häromdagen att tillsammans med familjen inviga en av mina julklappar; en eldkorg. Först var tanken att vi skulle grilla korv, men vi fick aldrig till den där perfekta glöden så vi nöjde oss med att betrakta lågorna som värme oss i vintermörkret.
 
Elkorgen jag fick av Emma och barnen i julklapp
 
Både jag och Simon har komponerat ihop varsitt smoothierecept som jag tänkte dela med mig av. SImon har plötligt blivit väldigt intresserad av att göra smoothie och jag uppmuntrar honom gärna att fixa sådant till oss till frukosten. Dock, kanske det blir för mycket att äta smoothies både till frukost, lunch och kvällsmat. Men om det endast gäller smaken så visst, då kan jag leva på smoothies en längre tid och barnen är antagligen inte sena med att instämma. Jag tror att våra recept får avrunda detta inlägg.
 
Simons smoothie - ca 800ml färdig smoothie
- 2 bananer
- 1 apelsin
- 2 ägg
- ½ dl grädde 40%
- 1 dl filmjölk eller yoghurt
- ½ msk honung
(Simon brukar ha en tesked "dunderpulver" i som är ett vitamintillskott)
Alla ingredienser blandas väl i en blender. Barnsligt god vill jag lova!
 
Pers smoothie - ca 200ml färdig smoothie
- 1 näve babyspenat
- ½ dl grädde
- 1 snapsglas ingefärsshot (Kung Markattas är god)
- 1 apelsin
- 1 tsk spirulina*
Blandas väl i en blender! Också väldigt fräsch och god, till och med barnen gillar den!
 

Min egenkomponerade smoothie. Här toppad med valnötter - så god!
 
 
*= Snabbfakta! Spirulina är en slags blå-gröna mikroalger som är fullproppade av nyttigheter. Här kommer några hisnande siffror, Spriulina innehåller:
- 180% mer kalcium än mjölk
- 670% mer protein än tofu
- 3100% mer betakaroten än morötter
- 5100% mer järn än spenat
Dessutom ger den smoothien en riktigt härlig grön färg och tillsammans med ingefärsshoten så blir hela smoothien underbart frisk och fräsch!
 
//The Damned 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0